Skadesterapi

Hvad er skadesterapi? hvis vi vender ordet om får vi egentlig svaret på spørgsmålet, det er nemlig terapi af skader. Og nej det er ikke den snakkende ligge på en sofa slags terapi 😊

Det handler nemlig om at forebygge, finde, eller behandle skader eller problemer.
Så selve skadesterapien er en samlet overskrift for forskellige behandlings værktøjer.
Det være fra mobilisering og mobiliseringsmassage til Gua-sha (skrabe-rød; læs mere under gua sha for at få forklaringen)

Skadesterapien kan godt stå for sig selv men det er yderst oplagt at tilføje til den fysiurgiske massage hvis behovet er der. Men læs mere om de forskellige former herunder

Triggerpunkter

Jeg vil starte med at sige, triggerpunktsbehandling/massage gør ondt i mindre eller større grad.
målet er at vi skal samarbejde under behandlingen for at finde et smerte niveau som du kan holde til, men at stimulere et triggerpunkt vil altid kunne mærkes.

Triggerpunkter er skyld i mange smerteproblematikker og er tit den (for klienten, ukendte) årsag til at mange henvender sig for behandling.

Det er små overirriterede punkter som oftest er at finde i musklerne men de kan også ligge i de andre væv. Der er aktive triggerpunkter og så er der hvilende triggerpunkter.
De aktive triggerpunkter vil vedvarende, i dagligdagen og ved stimuli medføre skarp smerte og udstråling til andre områder fx. ned i fingrene og kan følges af symptomer som prikken og stikken, gåsehud og generelt ubehag.
Hvilende triggerpunkter vil ikke udgive smerte i dagligdagen, men ved stimuli vil der føles ømhed/smerte samt der vil være opspændt omkring det. Et hvilende triggerpunkt kan sagtens udvikle sig til et aktivt punkt typisk ved ensformig bevægelse, eller efter længere tids stress.

Selve behandlingen af punkterne foregår ved direkte tryg på punktet, kniben om et punkt eller massage. Behandlingen skal gerne have en god smerte lindrende effekt med det samme eller efter få gange.

Mobiliseringsmassage

Mobilisering er noget vi alle gør i mere eller mindre grad og det er en vigtig ting for at bibeholde kroppens bevægelse og muskelmasse.

Mobilisering er en påvirkning af leddet med skub, roterende bevægelser eller pres, for at øge bevægeligheden i leddet. Mobiliseringsmassage er en god metode til at korrigere og frigøre et låst led. Mobiliseringen udføres med rolige rytmiske bevægelser.
Mobiliseringen bruges ved fx nedsat bevægelighed i led, men også efter længere tids immobilitet (manglende bevægelse) og efter skader.

Udstrækningsmassage

formålet med udstrækning er, at styrke mobiliteten, og sikre fleksibilitet i muskler og sener. Udstrækningen foregår typisk under anden behandling hvor den let integreres.

Det ses desværre tit at mange lige springer udstrækningen over både efter træning men også skipper det i dagligdagen, stop med det. Alle uanset alder og køn bør strække ud, også selvom det ikke er i forbindelse med træning har din krop godt af det.
og hvorfor så det:
jo det reducerer dine muskelspændinger
det er med til at øge rækkevidden af bevægelse i dine led
Forbedrer koordinationen af musklerne
Som med anden kropslig bevægelse øger det blodcirkulationen.
Du får mere energi, fordi cirkulationen er forbedret.
Forsinker indtræden af muskeltræthed ved fysisk aktivitet
Forbedrer ydeevnen ved fysisk aktivitet
du opnår også en bedre kropsholdning.
og er med til at øge mental afslapning.

Gua-Sha

Gua- hvad for noget? Gua-Sha betyder sådan lidt groft oversat; skrab rød.
Og nej det er ikke så farligt som det lyder.
Gua Sha behandlingen udføres med et lille redskab typisk i horn eller fx porcelæn. så finder man de problematiske punkter på kroppen og dem skraber man egentlig væk i nogle specielle baner og det løsner qi- og stagnation i kroppen. hvilket løsner den spænding der medfører smerten.

Efter en behandling kan man se svært farlig ud da blodet trækker op i huden og jo større problem/stagnation jo mere farvet bliver man.
Selve behandlingen gør egentlig ikke ondt, det kan godt mærkes men ikke som en direkte smerte.

Det er ikke alle der kan modtage Gua Sha og det gælder:
hvis du er i antikoagulerende medicin (konsulter en læge)
Gravide (de 3 f’ørste måneder er altid meget sårbare)
Lige efter operationer.

Cupping

cupping fungerer ved at man får suget nogle glas/plastik cupper på problem området.
Formålet er at opløse spændinger og smerter men kan også bruges til andre ting som fx. bindevævsmassage.
Cupperne er også gode til at massere med da de, modsat fysiurgisk massage som trykker musklerne ned ,faktisk løfter musklerne og og lukker op for en anden blodgennemstrømning. Det gør også at cupping er godt til lidelser med dårligt kredsløb, ødemer, hovedpine m.m.

Man kan desværre ikke modtage cupping hvis:
man er i antikoagulerende behandlings (tjek med din læge)
Har friske blødninger/hæmatomer
Cupper må ikke sættes på åreknuder, modermærker, udslæt.
Graviditet ( 3 første måneder-derefter er det altid godt at konsultere lægen først)

Efter cupping vil man have erhvervet sig nogle flotte runde mærker. Alt afhængig af problematikken er disse mærker mere eller mindre synlige og kan variere i farve fra næsten sort til svag rød. mærkerne forsvinder efter nogle dage men kan bliver der til en uge.

Lukket for kommentarer.